Rodzice dla Zdrowia na Facebookumypacjenci.org na Twitterze mypacjenci.org na youtube mypacjenci.org na slideshare

Sport dla przedszkolaka - linemed.pl

Sport to zdrowie – wiedzą o tym wszyscy. Jeszcze parę lat temu do aktywności ruchowej trzeba było zachęcać starszych, dzieci same potrafiły zadbać o odpowiednie "wyładowanie energii". W epoce wszechobecnych gier komputerowych i telewizji warto jednak przypomnieć, jak ważny dla zdrowia kilkulatka jest odpowiedni rozwój ruchowy.

Do uprawiania sportu warto nakłaniać już kilkulatka. Nie ma obawy, że maluch zrobi sobie krzywdę czy nabawi się kontuzji. Większość dyscyplin sportowych dla dzieci, wzmocni organizm, uczy funkcjonowania w grupie a przede wszystkim jest świetną rozrywką. 

Piłka 

Przygodę z piłką można zacząć już od momentu, gdy dziecko zacznie chodzić. Na początku będzie to tylko podrzucanie, ale w miarę upływu czasu maluch nauczy się kopać piłkę i za nią biegać. Z piłką można wybrać się praktycznie wszędzie: można grać na boisku, na plaży, w wodzie. Piłka jest tzw. męską grą, więc każdy tata będzie mógł się wykazać.

Korzyści wynikające z gry w piłkę:

- doskonali motorykę i poprawia kondycję

- uczy współpracy w grupie i rywalizacji 

Rower 

Z rowerem podobnie jak z piłką można oswajać malucha bardzo wcześnie. Najczęściej dzieci zaczynają od tzw. jeździka na którym jeżdżą odpychając się nóżkami. Kolejnym etapem powinien być rower trzykołowy. Gdy malec będzie starszy, można robić wspólne wypady rowerowe.

Korzyści wynikające z jazdy rowerem:

- poprawia kondycję

- rozwija równowagę i koordynację ruchów

- poprawia samopoczucie, dodaje pewności siebie

O tym pamiętaj:

- rower musi być stabilny, dziecko siedząc na nim powinno dotykać stopami do ziemi

- mały cyklista nie powinien wyruszać na wycieczkę rowerową bez kasku

- starszym dzieciom oprócz kasku przydadzą się ochraniacze na łokcie, kolana i nadgarstki

- na łańcuchu powinna być zamontowana osłona 

Rolki 

Naukę jazdy na rolkach może rozpocząć już 4-5 latek. Sport ten polecany jest szczególnie osobom pulchnym – jeżdżąc na rolkach spalamy dużo kalorii.

Korzyści wynikające z jazdy na rolkach:

- doskonale ćwiczy i wzmacnia mięśnie

- uczy koordynacji ruchów i rozwija równowagę

- rozwija refleks i uczy przewidywania 

O tym pamiętaj:

- niezbędnik rolkarza to kask i ochraniacze

- do nauki jazdy na rolkach należy dołączyć naukę bezpiecznego upadania

- jezdnia i nierówne powierzchnie to nie jest miejsce do jazdy na rolkach 

Sporty walki 


Sporty walki to bardzo fascynująca dyscyplina, która wbrew pozorom nie uczy agresji. Na takie zajęcia można zapisywać dzieci po 5 roku życia. 

Korzyści wynikające z uprawiania sportów walki:

- uczy samoświadomości, rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron

- uczy współzawodnictwa i szacunku dla przeciwnika

- uczy panowania nad agresją

- utemperuje żywiołowego malca i rozrusza malkontenta

- poprawia ogólną sprawność ruchową 

Pływanie

Na basen można wybrać się już z kilkumiesięcznym dzieckiem. Zajęcia na pływalni mają na celu oswojenie niemowlęcia z wodą. Poważną naukę pływania może rozpocząć 4-5 latek. 

Korzyści wynikające z pływania:

- poprawia wydolność układu oddechowego,

- wzmacnia i ćwiczy mięśnie,

- uczy koordynacji ruchów,

- poprawia świadomość dotyczącą własnego ciała.

O tym pamiętaj:

- nigdy nie należy zostawiać samego malucha w wodzie.

- od początku uczymy dziecko, że na basenie się nie biega. 

Taniec

Większość maluchów gdy tylko nauczy się samodzielnie stać, próbuje kołysać się w rytm muzyki. Warto je do tego zachęcać i wspierać kolejne próby. Już w przedszkolu organizowane są zabawy z muzyką w tle np. rytmika. 

Korzyści wynikające z tańca:

- rozwija poczucie rytmu

- rozwija koordynację i plastyczność ruchu

- pomaga w nabraniu pozytywnych nawyków (np. trzymania wyprostowanej postawy)

- uczy partnerstwa i współpracy 

Jak zachęcać malucha do aktywności ruchowej? 

Najlepszym przykładem dla dziecka są rodzice. Jeśli uważasz że nie nadajesz się do gry w piłkę, to jesteś w błędzie. Wspólne gry i zabawy ruchowe zbliżają do siebie rodziców i dziecko. Na uprawianie sportu nigdy nie jest za późno, możecie wspólnie odkrywać uroki pływania czy jazdy na rolkach. Jeśli jesteś pasjonatem konkretnej dyscypliny, spróbuj przekazać zamiłowanie do niej maluchowi. Pamiętaj jednak, aby nie zmuszać dziecka do czegokolwiek, tylko z powodu własnych ambicji. Dziecko samo wybierze, co go najbardziej interesuje i w czym czuje się najlepiej.

Katarzyna Zagórska/linemed.pl


 

Raporty